Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2022 poz. 2519 t.j. ze zm.) przedsiębiorca, który zamierza prowadzić działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych zobowiązany jest do uzyskania zezwolenia. Zezwolenie wydawane jest na czas oznaczony, nie dłuższy niż 10 lat.
Wniosek o udzielenie zezwolenia powinien zawierać:
- imię i nazwisko lub nazwę oraz adres zamieszkania lub siedziby przedsiębiorcy ubiegającego się o zezwolenie, oraz jego numer identyfikacji podatkowej (NIP);
- określenie przedmiotu i obszaru działalności;
- określenie środków technicznych, jakimi dysponuje ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie działalności objętej wnioskiem
- informacje o technologiach stosowanych lub przewidzianych do stosowania przy świadczeniu usług w zakresie działalności objętej wnioskiem;
- proponowane zabiegi z zakresu ochrony środowiska i ochrony sanitarnej planowane po zakończeniu działalności;
- określenie terminu podjęcia działalności objętej wnioskiem oraz zamierzonego czasu jej prowadzenia.
Do wniosku o udzielenie zezwolenia dołącza się:
- zaświadczenie albo oświadczenie o braku zaległości podatkowych i zaległości w płaceniu składek na ubezpieczenie zdrowotne lub społeczne;
- dokument potwierdzający gotowość odbioru nieczystości ciekłych przez stację zlewną;
- dowód uiszczenia opłaty skarbowej.
Opłata skarbowa:
- za wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych – 107,00 zł;
- opłata za zmianę warunków wydanego zezwolenia, jeżeli dotyczy rozszerzenia zakresu działalności objętej zezwoleniem lub terminu zezwolenia (50% stawki określonej od zezwolenia) – 53,50 zł;
- od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii - 17,00 zł (z wyłączeniem pełnomocnictwa udzielanego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu lub gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej).
Wpłat z tytułu opłaty skarbowej należy dokonywać na rachunek bankowy Urzędu Gminy w Racławicach nr
25 8597 0001 0020 0200 0013 0003 (BS Proszowice/ Oddział Racławice)
Osobą odpowiedzialną za wydawanie zezwoleń jest:
Inspektor ds. opłat komunalnych, ewidencji najmu i centralizacji VAT
Greta Pełka
piętro I, pokój 25, e-mail: gospodarka.odpadami@raclawice.pl, tel: 41 30 67 244
Postawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 poz. 775 ze zm.),
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2022 poz. 2142 ze zm.),
- Ustawa z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2022 poz. 2519 ze zm.),
- Ustawa z dnia 6 marca 2018r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. 2023 poz. 221 ze zm.),
- Uchwała Nr XXV/209/2023 Rady Gminy Racławice z dnia 26 stycznia 2023r. w sprawie określenia wymagań jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o zyskanie zezwolenia na opróżnianie zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych od właścicieli nieruchomości na terenie gminy Racławice,
- Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 16 lutego 2023 r. w sprawie szczegółowego sposobu określania wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych (Dz.U. z 2023 r. poz. 322),
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 listopada 2002 r. w sprawie wymagań dla pojazdów asenizacyjnych (Dz.U. Nr 193, poz. 1617),
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 17 października 2002 r., w sprawie warunków wprowadzania nieczystości ciekłych do stacji zlewnych (Dz.U. z 2020 r. poz. 939).